گرچه هنوز به طور قطع و یقین در مورد نحوه شکل پذیری الماس توافقی صورت نگرفته است اما بدون شک دو عامل حرارت و فشار زیاد از پارامترهای اساسی تغییر شکل کربن به الماس می باشند  . رنگ الماس ناشی از وجود برخی المان ها و یا ترکیبات در حین واکنش کریستالی کربن به الماس است . الماس دانه تبلور کربن است و جزو سنگ‌های قیمتی به‌شمار می‌آید.

 

 

حدیده الماسی در صنعت سیم و کابل 3

حدیده الماسی در صنعت سیم و کابل ۳

 

 

دانه‌های تبلور کربن تشکیل نمی‌شود مگر آنکه کربن سخت فشرده و در همان حال بسیار گرم شود. دانه‌های تبلور کربن معمولاً در عمق زمین یافت می‌شود. شاید جاهایی که الماس در آن‌ها یافت شده گلوگاه آتشفشان‌های خاموش باشند. اگر چنین باشد، قله این آتشفشان‌های قدیمی توسط باد و آب ساییده شده‌است .

 

الماس یکی از آلوتروپهای کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد. الماس در حالت پایدار دارای ساختار مکعبی است. الماس ساختار منشوری نیز دارد که این ساختار به صورت شبه‌پایدار در طبیعت به صورت کانی لونسدالنیتی وجود دارد.

خلوص سنگ از جمله عواملی است که در انتخاب الماس برای حدیده های صنعت کشش مفتول سیم و کابل اهمیت دارد . لذا الماس باید دارای خلوص بالایی بوده و سنگهای حاوی ترک و ناخالصی نمی تواند مورد قبول برای این کاربرد باشد .

https://www.simandcable.com/simandbCPqe