انواع ماشین های تابنده سیم و کابل

 

در صنعت سیم و کابل از تجهیزات مختلفی در خطوط تولید بهره گرفته می شود که یکی از تجهیزات تابنده ها می باشند . از تابنده ها برای تابیدن هادی و یا رشته های عایق شده بهره گرفته می شود . در این مقاله به شرح مختصر برخی از انواع ماشین های تابنده خواهیم پرداخت .

 ماشین بانچر یا Bunching Machine

در این نوع ماشین کپستن و قرقره خروجی (  take up ) درون یک قاب یا گهواره متعادل نگهداشته و با یک کمان یا قاب چرخان به حرکت در می آید . قاب چرخان غالبا” شامل دو صفحه انتهایی با بازوهای مربوطه می باشد . یک جفت پولی بر روی هرکدام از صفحات قرار دارد .

ماشین تابنده سیم و کابل

قرقره های مربوط به هرکدام از رشته ها روی پایه هایی در خارج از دستگاه قرار دارند . از این قرقره ها رشته های سیم خارج شده و از بین یک صفحه که روی اولین یاتاقان محوری حرکت می کند عبور داده می شوند ، پس از آن از درون یک دای شکل دهنده و سپس روی یک جفت از پولی ها حرکت می کنند و به این وسیله اولین تاب به رشته های bunch داده می شود  پس از آن از میان یکی از قسمتهای لوله ای شکل قفس چرخان به سمت پولی های هدایت کننده نصب شده در صفحه انتهایی عبور داده می شود و همانطور که سیم های bunch شده از این پولی های هدایت کننده در مسیر به سمت کپستن خارج می شوند تاب دوم نیز اعمال می گردد .

درام توئیستر یا  Drum Twister

ماشین تابنده ای است که در آن هم پی آف ها و هم تیک آپ حول محور خود می چرخند . کاترپیلار چرخنده کابل را به جلو می کشد و تاب کنترل شده ای به کابل می دهد . برای اینکه موقعیت نسبی هر رشته از کابل در کنار رشته دیگر ثابت بماند سنسورهایی برای هر رشته منظور شده است که به موتورهای هر قرقره پی آف فرمان می دهد تا تصحیح لازم را به انجام رساند ( معمولا” این کار با کاهش یا افزایش سرعت چرخش قرقره ها صورت می پذیرد ) .

ماشین تابنده سیم و کابل

ماشین تابنده سیم و کابل

پلانتری یا Planetary Stranding Machine

ماشین تابنده ای است که قرقره های سیم بصورت معلق در گهواره های چرخان قرار دارند . گهواره های نگهدارنده قرقره ها حرکتی سیاره ای دارند که این حرکت از طریق دنده های موسوم به خورشید و سیاره که در یکی از دو انتهای قفس چرخان قرار دارد به گهواره داده می شود .

https://www.simandcable.com/simandYqiXM